De ultieme checklist voordat je live gaat met je nieuwe webshop: 76 essentiële punten om af te vinken
Sta je op het punt om je nieuwe webshop te lanceren? Grote kans dat de angst en twijfel je ineens om de oren slaat. Ben ik niks vergeten?
Door de jaren heen hielp ik tientallen webshops bij hun lancering. Vaak zie ik dezelfde fouten langskomen. Daarom heb ik deze checklist opgesteld. Want er is zoveel om rekening mee te houden voordat je je webshop live gooit.
Planning en voorbereiding
Trek minimaal 1 maand uit voor het afvinken van deze checklist en het volledig doortesten van de webshop.
Houd ook rekening met minimaal 1 maand voor het vullen van de content en het opbouwen van alle pagina’s. Dit is dus de maand vóór het testen.
In deze 2 maanden heb je veel capaciteit nodig vanuit je eigen team. Pas hier je planning op aan: in je hoogseizoen is de capaciteit waarschijnlijk minder.
SEO
Je hebt keihard gewerkt (en geïnvesteerd) om goed vindbaar te zijn in Google. Het is essentieel om deze opgebouwde waarde mee te nemen richting je nieuwe webshop. Hier gaan vaak de meeste dingen fout.
Redirects
Grote kans dat je URL-structuur op de schop gaat. Een webshop bouwt waarde op op het domein en op de losse URL’s. Als dat verandert, herkent Google de waarde niet meer. Daarom is een redirectplan essentieel. Hierbij geef je aan wat de nieuwe versie van een oude URL is.
Zo stel je in 5 stappen je redirectplan op:
- Kopieer alle URL’s uit je huidige sitemap
- Vul het aan met de geïndexeerde pagina’s volgens Google Search Console
- Voeg dit samen in een Spreadsheet
- Bekijk per URL of deze verandert en zo ja, wat de nieuwe URL wordt
- Importeer dit in je CMS of zet je webbouwer aan het werk
Techniek
Bij een nieuwe webshop verandert ook de complete techniek. Daarom is het belangrijk om op tijd een audit te draaien – ik werk hiervoor met SE Ranking.
Kijk welke winstpunten er qua technische SEO uitkomen, maar check sowieso:
Samen met het ontbreken van redirects is dit de meestgemaakte fout. Tijdens het bouwen moet je werken met noindex,nofollow (omdat de testomgeving niet geïndexeerd mag worden), maar bij de livegang moet dit er meteen vanaf. Anders zeg je tegen Google dat je webshop niet geïndexeerd mag worden.
Is je webshop meertalig? Met hreflang tags geef je voor Google aan wat de vertaalde versie van een pagina is. Via deze tool controleer je of alles goed ingericht is.
Gebruik Pingdom Tools, GT Metrix of de Google PageSpeed Insights om inzicht te krijgen in je laadtijden. Waar kan dit nog geoptimaliseerd worden? Belangrijk om dit ook na livegang nog eens te doen, aangezien andere hosting vaak ook al veel uithaalt.
Favicon is het kleine icoontje naast de paginatitel in het tabblad van je browser. Vaak is dit een aangepaste versie van je logo.
Google straft webshops die geen SSL-certificaat hebben af. Dit geeft aan of je webshop over een beveiligde verbinding loopt. Als je webshop begint met https:// in plaats van http:// weet je dat je goed zit.
Content
Een nieuwe webshop is ook een mooi moment om met de stofkam door je content te gaan. Waarschijnlijk is je aantal pagina’s en blogs de afgelopen jaren flink doorgegroeid. Wat presteert niet of heeft geen toegevoegde waarde, en hoeven we dus niet mee te nemen?
Update hierbij ook je social kanalen, bedrijfsgidsen, Google Mijn Bedrijf, etc
Belangrijk onderdeel van content: Headings
Webbouwers hebben de neiging om grote koppen in te zetten als stijlcomponenten. Maar voor SEO is het essentieel om de H1 tot H6 kopjes te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn: een pagina structureren.
Wil je toch grote koppen gebruiken op meerdere plekken? Een oplossing kan zijn om met class=h1 te werken voor de styling. Check met Screaming Frog hoe je pagina’s zijn opgebouwd qua kopjes.
Google-tools
Google biedt verschillende online marketing tools aan. Hopelijk heb je alles al ingericht. In dat geval moet je de instellingen opnieuw controleren voor livegang.
Google Search console
Afhankelijk van de manier hoe je het hebt geverifieerd. De HTML-tag verificatie vervalt namelijk bij een nieuwe shop. De beste manier om te verifiëren is via domeininstellingen.
Dit is Google’s manier om webshops te testen op laadtijd en gebruiksvriendelijkheid. Dit vind je in het sitevitaliteit-rapport in Search Console.
Als aanvulling op Search Console wil je ook externe keyword tracking inzetten. Zo creëer je een nulmeting (hoe scoort de webshop nu?) en monitor je na de livegang makkelijk de impact. Ik gebruik hier Mangools voor.
Google Analytics (GA4)
Stel dat iemand betaalt met iDEAL via de Triodos Bank, dan verlaat hij jouw webshop om daar de betaling af te ronden. Standaard ziet GA4 de verwijzing vanaf Triodos dan als verkeersbron. Dit wil je voorkomen. Als je dit op de oude webshop al had geregeld, maar nu verhuist van betaalpartner (Mollie, Adyen, Pay, …) moet dit opnieuw gebeuren.
Google Ads
Google Tag Manager
Test je nieuwe Google Tag Manager-omgeving met de voorbeeldmodus om je data zo zuiver mogelijk te houden.
Google Looker Studio
Overige tools
Een nieuwe webshop of nieuw CMS is ook een goed moment om al je tools te evalueren.
Kan het op een andere manier geregeld worden? Elke tools heeft impact op je laadtijd.
Vaak is dat ingericht op basis van pagina’s en moet er wat aangepast worden.
Feed management
E-mailmarketing
Logistieke software – a.k.a. Warehouse Management System of WMS
Webshop volledig doortesten op gebruikerservaring
Test zoveel mogelijk telefoons (verschillende merken en modellen) en schermgroottes
Monitor na livegang hoe vaak deze bereikt wordt – en met welke pagina – zodat je redirects kan blijven doorvoeren. Zo voorkom je frustratie bij de bezoeker
Zowel voor jou als webshop als voor de invuller/ontvanger. Check dit ook na de livegang nog eens. Door andere hosting wil er nog wel eens wat fout gaan.
Zo kan je zien hoe gebruikers zich gedragen. Snappen ze jouw nieuwe design of bestelproces?
Vanaf 2025 is het verplicht om te garanderen dat de webshop toegankelijk is voor mensen met (visuele) beperkingen
Laatste puntjes voor de livegang
Je nieuwe webshop werkt anders aan de achterkant, zeker als je een nieuw CMS hebt gekozen. Zorg dat iedereen zo snel mogelijk thuis is in de nieuwe omgeving. Update interne documentatie over deze processen.
Dit zorgt aan de ene kant voor de mogelijkheid tot jaar-op-jaar vergelijkingen en vergemakkelijkt voor de klantenservice het zoeken naar oude orders. Aan de andere kant vervuil je meteen je achterkant en wordt het trager en onoverzichtelijk. Een nieuwe shop is juist een mooi moment voor een schone lei. Dit maakt het meteen trager en onoverzichtelijk.
Klaar voor de livegang
Het liefst geen vrijdag. Grote kans dat er ondanks je goede voorbereidingen toch nog iets kapot gaat. Dat wil je meteen op kunnen lossen. Je webbouwer heeft daar meestal geen zin in, in het weekend.
Maar de allerbelangrijkste to do van deze lijst:
Je hebt maandenlang naar dit moment toegewerkt en nu is het eindelijk zover. Geniet ervan met het hele projectteam: jullie hebben wat moois neergezet met z’n allen.
Hulp nodig bij je webshop migratie?
Ik heb al tientallen bedrijven geholpen bij de livegang van hun nieuwe webshop. Kom je er ondanks deze checklist toch niet uit? Plan een gratis kennismaking in. Dan kijken we samen of ik je hierbij kan helpen.